پروتکل http در طراحی سایت

وقتی موتور جست و جو برای بازدید از یک صفحه وب به وب سرور، درخواست می­فرستد در جواب به آن درخواست کد وضعیت پروتوکل HTTP برای موتور جست و جو ارسال می شود و در صورت مثبت بودن پاسخ از سمت سرور، آن صفحه روی بروزر کاربر بارگذاری می­شود. این کدهای 3 رقمی نشانه وضعیت HTTP Request و پاسخ سرور به درخواست کاربر است.

 

بررسی و آنالیز وضعیت سایت 

دسته بندی انواع کد وضعیت های پروتوکل HTTP و شرح آنها

 


کد وضعیت­های پروتکل HTTP عددهایی 3 رقمی هستند که برای نمایش وضعیت پاسخ به درخواست از سمت وب سرور برای درخواست کننده ارسال می شوند. کلیه این کدهای سه رقمی با یکی از ارقام یک تا پنج شروع می شوند. از دسته کدهای 100 تا دسته کدهای 500، کد وضعیت های HTTP در قالب زیر دسته بندی می­گردند:

•    دسته کد 100: این کدها فقط جنبه اطلاع رسانی داشته و برای تایید دریافت درخواست در سرور و ادامه پاسخگویی فرستاده می شوند.

•    دسته کد 200: به این معنی که فرآیند دریافت درخواست و ارسال پاسخ با موفقیت انجام شده است.
•    دسته کد 300: یعنی درخواست با موفقیت دریافت شده ولی برای تکمیل ادامه فرآیند نیاز به اجرای یک سری مراحل بیشتر است.

•    دسته کد 400: درخواست دریافت شده ولی منبع خواسته شده معتبر نبوده یا پیدا نشده است.
•    دسته کد 500: درخواست کاربر معتبر و دریافت شده است، ولی وب سرور در پاسخگویی به درخواست ناموفق بوده است.

در حالی که کد وضعیت­های زیادی وجود دارد ولی خیلی از آنها مستقیما بر بهینه سازی سایت و سئو اثر ندارند.

کد وضعیت های پروتوکل HTTP مهم و موثر بر سئو و موتورهای جست و جو

کد 200 : درخواست با موفقیت پاسخ داده شده و فرآیند به طور درست اجرا شده است.

کد 301 : یعنی توسط کاربر دایما یک آدرس معتبر جدید اختصاص داده شده است و هرگونه رجوع به این منابع در آینده باید از طریق URL جدید برای کاربر ارسال شود. هر زمان که URL یک منبع وب (مانند صفحه­ای از یک وب سایت یا به طور کلی دامنه اصلی آن) تغییر کرد و به آن URL دیگری اختصاص داده شد تغییر مسیر 301 باید مورد استفاده قرار گیرد .

seo check up

کد 302: سرور همچنان از طریق URL جدید صفحه وب به درخواست های کاربر جواب می دهد اما کاربر با استفاده از همان URL قبلی درخواست­های خود را ارسال می کند که توصیه نمی شود. از این طریق روبوت موتورهای جست و جو به خوبی نمی توانند بفهمند که صفحه یا دامنه سایت شما به URL دیگری منتقل شده است.

کد 404: سرور هیچ منبع منطبق با URL درخواست شده را پیدا نکرده و هیچ نشانگری هم نیست که مشخص شود این وضعیت موقت است یا دائم. طراحان سایت صفحه ای را در کنار صفحات وب شان طراحی می کنند که اگر کاربر URL نامعتبری را درخواست کرد با کد خطای 404 مواجه نشود.

کد 410: کد 410 نشان می دهد ممکن است URL درخواست شده قبلا روی سرور بوده ولی در حال حاضر و در آینده دیگر چنین چیزی روی وب سرور وجود ندارد و هیچ نشانی از تغییر URL و یا وضعیت آینده این درخواست معلوم نیست. .

کد 503: به دلائل مختلف از جمله تعمیرات سرور و یا overload شدن موقت آن، سرور قادر به پاسخگویی به درخواست ارسالی نیست. این کد وضعیت نشان دهنده مشکلات موقت سرور است.

روش های توصیه شده برای استفاده موثر از کد وضعیت های پروتوکل HTTP در بهینه سازی سایت:

استفاده از کد تغییر مسیر 301: کد تغییر مسیر 302 برای موتورهای جست و جو یک تغییر URL موقت است که باعث می شود موتورهای جست و جو URL شما را به خوبی ضمیمه نکنند و  توصیه می­شود از کد تغییر مسیر 301 استفاده نمایی

سایت خبری زوم تک


تغییر مسیر دادن URLهای دارای کد وضعیت خطای 404

تصور غلط این است که بهتر است برای سئو سایت، کد 404 را با استفاده از کد 301 به صفحه اصلی وب سایت تغییر مسیر دهیم. ولی پس از وارد کردن URL نامعتبر توسط کاربر، می­بیند هنوز در صفحه اصلی سایت است، سردرگم می شود و متوجه نمی شود که URL درخواستی اش موجود نیست . پس بهتر است که طراح سایت یک صفحه پیغام خطا طراحی کند که در این موارد، بازدید کننده به صفحه پیغام خطای خود سایت منتقل شود.

بهترین کوتاه کننده لینک

 

hadi sharifi ۰ ۰

چطور به صدر نتایج گوگل مهاجرت کنیم ؟

تا حالا به این فکر کردی که چطور میتونی به نتایج اول گوگل بیای ؟ مطمئنا فکرشو کردی برای اینکه به صدر نتایج گوگل بیای بهتره اول بشینی سایتتو سئو کنی ، اگر سئو بکنی هم میتونی تبلیغ بدی تو گوگل هم این که می تونی تو کلمه هایی که میخای سایتتو بکشونی بالا ، خب چطور با من همراه باش امروز میخام اول بهت یاد بدم سئو چیه بعدش میخام بهت بگم با چه روشایی میشه تو 10 نتیجه اول گوگل حضور داشت مطمئنم برات جالبه پس با من همراه باشید. اگر به دنبال لینک دادن به سایتتون هستید حتما رو این لینک کلیک کنید .

 

تعریف سئو
ممکن است این تعریف را بارها شنیده باشید، اما اجازه دهید یکبار دیگر آن را تعریف کنیم. در گذشته سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر بود، اما امروز می توان آن را بهینه سازی برای کاربر نامید. سئو از مجموعه تکنیک ها و مهارتهایی که باعث افزایش رتبه سایت در کلمات کلیدی مورد نظر، افزایش ترافیک و جذب بازدید کننده تشکیل می شود. برخی از این مهارت ها با آزمون و خطا توسط کارشناسان سئو بدست آمده اند و برخی به طور مستقیم قوانین وضع شده توسط گوگل میباشند.

راستی حتما این مطلب رو هم بخونید :

بهترین روش برای افزایش نرخ کلیک در نتایج گوگل

تبلیغات گوگل چیست؟
اگر وب سایت شما به تازگی راه اندازی شده یا بهینه سازی تخصصی روی آن انجام نشده، کاربران شما را نمی بینند. به این صورت کلیکی هم دریافت نمی کنید که منجر به خرید شود. به شما توصیه می کنیم که سئو سایت خود را تقویت کنید، اما این پروسه طولانی است. بنابراین در کنار این فعالیت تبلیغات گوگل خود را آغاز کنید.

این کار می تواند سایت شما را حتی بالاتر از نتیجه اول گوگل قرار دهد. بنابراین اگر کاربری عبارات کلیدی شما را جستجو کند، با تبلیغات مواجه خواهد شد و شانس جذب مشتری شما افزایش می یابد. نسبت به هر کلیکی که از نتایج تبلیغاتی کسب می کنید، هزینه ای از کمپین شما کاسته می شود که با توجه به میزان رقابت می توانند متغیر باشد. (عموما با 4 یا 5 سنت می توانید بالاتر از رتبه اول قرار بگیرید).

چگونه سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانیم؟
رساندن سایت به صفحه اول گوگل با بهینه سازی و سئو یک چالش بزرگ است. در ادامه به چگونگی انجام این کار می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

گوگل 200 فاکتور برای رتبه بندی صفحات دارد. اما نیازی نیست که تمامی آنها را رعایت کنید تا به این رتبه مهم برسید. ما به برخی از آنها اشاره می کنیم.

استفاده از کلمات کلیدی منحصر بفرد در صفحات سایت
شما اگر یک سایت معروف با کلیک های میلیونی داشته باشید، بدون استفاده از کلمات کلیدی در صفحات سایت، رقابت را باخته اید. دقت کنید که کلمه کلیدی باید با محتوای صفحه مرتبط باشد. متاسفانه سایت های بسیاری با استفاده از Click Bait یا طعمه، سعی دارند که کاربران را گول بزنند. گوگل نیز این وب سایت ها را جریمه می کند.

مثال واقعی: برای تولید محتوا تنها از یک کلمه کلیدی استفاده نکنید و حتما عبارات مترادف را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، در یک متن 1500 کلمه ای 6 یا 7 بار از کلمه کلیدی یا مترادف آن استفاده کنید. حرف من این است که کلمه کلیدی به اندازه استفاده شود. نه آنقدر کلمه را تکرار کنید، نه آنقدر کم باشد که خرنده گوگل متوجه عبارت اصلی صفحه نشود.

سرعت سایت
موتورهای جستجو گوگل و بینگ هر دو از سرعت سایت به عنوان یک فاکتور رتبه بندی استفاده می کنند. خزنده های موتور جستجو سرعت سایت شما را بر اساس کدهای HTML بررسی می کنند. اما دیر لود شدن صفحات سایت همیشه رتبه شما را کاهش نمی دهد و این فاکتور با توجه به رفتار کاربران عمل می کند.

مثال واقعی: وب سایت دیجیکالا بعد از 22 ثانیه به صورت کامل لود شود. ممکن است برخی کاربران به وب سایت های دیگر مراجعه کنند، اما با توجه به برند سازی که صورت گرفته، کاربران اینترنتی منتظر می مانند تا صفحه به طور کامل بارگذاری شود. (اما توصیه می کنیم برای راحتی کاربر تا حد ممکن سرعت صفحات سایت را افزایش دهید).

سرعت سایت دیجیکالا

لینک خارجی به وب سایت های معتبر
بسیاری از متخصصین سئو بر این معتقدند که لینک دادن به سایت های معتبر جلب اعتماد گوگل را به همراه دارد. سرچ انجین لند نیز در مقاله خود از این موضوع پشتیبانی کرده است.

مثال واقعی: در زمان تولید محتوا برای کمک به خوانندگان متن بهتر است به یک سایت معتبر یا مرجع لینک بدهید. دقت کنید که وب سایت باید با کسب و کار و موضوع مقاله شما مرتبط باشد. اگر این سایت فارسی زبان باشد که چه بهتر، اگر اینطور نبود؛ بسیاری گزینه انگلیسی زبان فوق العاده در اختیار دارید.

محتوای با ارزش و اختصاصی
برای رسیدن به صفحه اول گوگل لازم است که محتوای اختصاصی تولید کنید. برای اینکار باید در زمینه کسب‌و‌کار خود متخصص باشید. اما اگر این تخصص حرفه ای ندارید، مقالات را عینا کپی نکنید؛ آنها را بخوانید و سپس با توجه به مواردی که آموختید، محتوای یونیک و مختص به خود را تولید کنید. مطمئن باشید که این روش بهتر است تا اینکه صفحه ای که در گوگل ایندکس شده و وجود دارد را مجددا به او معرفی کنید.

مثال واقعی: گوگل در مقاله ای صراحتا اعلام کرده، سایت هایی را که اطلاعات جدید یا مفیدی را به نتایج اضافه نمی کنند، جریمه می‌کند. بنابراین، اگر می خواهید مورد غضب گوگل قرار بگیرید، به کپی کردن مقالات ادامه دهید.

بهینه سازی سایت برای موبایل
احتمالا در حال حاضر می دانید که بیش از 50 درصد جستجوهای گوگل توسط دستگاه های موبایل انجام شده است. گوگل انتظار دارد که شما صفحات وب سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنید که اصطلاحا به آن “ریسپانسیو” بودن سایت نیز گفته می شود.

چرا موبایل به این اندازه برای گوگل اهمیت دارد؟ جواب ساده است. شما وقتی کلمه جدیدی می شنوید و درباره چیزی نیاز به آموزش دارید، گوشی خود را برداشته و آن عبارت را در گوگل جستجو می کنید. بنابراین صفحاتی که فقط برای دسکتاپ بهینه سازی شده اند، تجربه خوشی از جستجو به شما نمی دهند.

قابلیت استفاده سایت
سایتی که قابلیت استفاده ساده ای برای کاربر ایجاد نکند، ممکن است به صورت مستقیم به رتبه نتایج خود آسیب بزند. همچنین این مساله باعث کاهش زمان ماندگاری کاربر در صفحه، کاهش بازدید صفحات و افزایش بانس ریت یا نرخ پرش می شود. مطمئن شوید که بخش های مهم سایت را در دسترس کاربران بگذارید.

مثال واقعی: سایتی را در نظر بگیرید که دسترسی خاصی در منوی خود ایجاد نکرده و حتی دسترسی به وبلاگ آن غیر ممکن است. شما به این سوال پاسخ دهید، چرا گوگل باید این وب سایت را در نتایج صفحه اول خود نمایش دهد؟

فاکتورهای بک لینک
امروزه بک لینک به دغدغه اصلی سئوکاران تبدیل شده و آنها می خواهند هر جوری شده برای خودشان لینک تهیه کنند. اما آنها همه چیز را در نظر نمی گیرند. 46 فاکتور از 200 فاکتور رتبه بندی گوگل مربوط به بک لینک است. این موارد شامل عمر دامنه و اعتبار سایت لینک دهنده و … می شوند.

مثال واقعی: اگر شما در زمینه فروش لوازم جانبی موتور سیکلت فعالیت دارید، بهتر است از یک سایت گردشگری یا مهاجرتی بک لینک نگیرید. حرف من این است که از سایت های مرتبط در زمینه کسب و کار خود یا نزدیک به آن لینک بگیرید. تعداد لینک مهم نیست؛ کیفیت و اعتبار آن مهم است.

تمامی فاکتورهایی که باعث می شوند یک وب سایت در صفحه اول گوگل قرار بگیرد را نمی توان در این مقاله گنجاند؛ بنابراین توصیه می کنم 200 فاکتور گوگل که نوشته “برایان دین- نابغه سئو” است را مطالعه کنید.

مزایای حضور در صفحه اول گوگل
اینباند مارکترها (Inbound marketer) رنکینگ گوگل را به هر چیز دیگری در این زمینه ترجیح می‌دهند. این مورد یکی از معیارهای معتبر است که تاثیر عناصر دیگر را در این زمینه تقویت می‌کند. با حضور در اولین صفحه گوگل اطلاع و شناخت افراد از برند بسیار زیاد می‌شود، کلیک‌ها افزایش پیدا می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند تا به این وسیله مزایای دیگری هم برای برند جریان پیدا کند.

بعضی از این مزایا ممکن است بلافاصله خود را نشان دهند، در حالی که تاثیر بقیه آنها ممکن است زمان بر باشد. اعتبار شرکت همیشه در گرو رتبه بندی‌های گوگل است؛ با این حال دستیابی به جایگاهی مناسب در اولین صفحه گوگل وظیفه‌ای است که همه برای خودشان تعیین می‌کنند.

برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، باید سایت خود را بهینه کنید؛ اما نه فقط برای موتور جستجو، بلکه بهینه سازی را برای کاربر نیز انجام دهید. ساختار این کار بر اساس استراتژی کلمات کلیدی و چگونگی به کارگیری آنها در بین سرتیترها، تیترها و توضیحات در پاراگراف سازماندهی می‌شود.

مسئله مهمی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، محتوا است. چه مقدار محتوا تولید شود؟ از چه مراجعی استفاده شود؟ آیا محتوا شامل ابزارهای چند رسانه‌ای مثل تصاویر و فیلم‌ها هم باشد؟

تمام این بخش‌های فعال در طرحی بزرگ نقش دارند. ربات های گوگل مدام در حال نظارت و رتبه‌بندی سایت‌ها در هر حوزه‌ای هستند و برای سازمانی که به دنبال جذب افراد بیشتری است سئو را به یک اولویت اصلی تبدیل می‌کند.

در دنیایی که بیش از 3.5 میلیارد سوال و جستجو در روز انجام می‌شود و عمده این جستجوها با گوگل است، ضروری است که این موتور جستجو تا حد امکان با کیفیت بالا کار کند. Yahoo، Apple و Bing مدام در حال پیشرفت هستند اما تفاوت‌هایی بین آنها و گوگل وجود دارد چرا که گوگل از 70٪ سهم بازار بهره‌مند است. البته این آمار برای کشور ایران بالای 95٪ است.

اولین صفحه گوگل

با اینکه رتبه نخست گوگل برای یک وبسایت ممکن است دست نیافتنی به نظر برسد، داشتن جایگاهی در اولین صفحه سرچ گوگل می‌تواند هدفی منطقی و در دسترس باشد. مزایای چنین جایگاهی در گوگل متعدد است. در ادامه 4 مورد از بهترین مزایای دیده شدن در اولین صفحه گوگل را می‌خوانید:

1- اهمیت موفقیت بلندمدت و کسب سریع نتایج در کوتاه‌مدت
بازاریابی آنلاین در موتورهای جستجو (SEM) را می‌توان با دو طرز فکر متفاوت دید:

تبلیغات (PPC)
ارگانیک (SEO)
هر شرکتی که فعالیت‌های خود را در وب شروع می‌کند، باید فضای بسیار زیادی برای هر دو مورد گفته شده داشته باشد. هزینه کردن در گوگل ادوردز می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن شما را در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار دهد و باعث افزایش کلیک هدفمند و بازده سریع شود.

در برخی حوزه‌های رقابتی هزینه تبلیغات گوگل بسیار زیاد است. این یعنی بهبود رتبه ارگانیک در نتایج جستجو (SERP) برای شرکت شما روشی به صرفه‌تر از به دست آوردن نتایج آنلاین است؛ گرچه زمان‌بر است.

حضور در میان نتایج جستجوی ارگانیک گوگل محبوب‌تر از تبلیغات کلیکی گوگل هستند و معمولا نرخ کلیک بالاتری دارند.

اگر یک شرکت منابع زیادی در اختیار داشته باشد و نتایج فوری بخواهد، مسیر PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) باید در اولویت باشد. نتایج جستجو با استفاده از این تاکتیک ظرف 48-24 ساعت دیده می‌شود و سایت شما را فوری در نتایج جستجوی کلمات کلیدی مورد نظرتان نمایش می‌دهد.

وب‌سایت‌هایی که تبلیغات گوگل را به SEO ترجیح می‌دهند، از مزایای دریافت نتیجه سریع خوشحال هستند. با تبلیغ در گوگل کسب و کارهای نوپا نیز می‌توانند به سرعت در صفحه اول گوگل دیده شوند.

با سرمایه‌گذاری بر روی سئو در بلند مدت می‌توان نتایج ارزشمندتری بدست آورد. برای انتشار محتوا برای مخاطبان هدف سئو می‌تواند روش بهتری باشد، چرا که پس از هر بار انتشار مقاله جدید، وب‌سایت شما در صفحه اول نتایج جستجوهای مرتبط نمایش داده می‌شود.

سرمایه­‌گذاری روی کمپین تبلیغاتی که برای آن هزینه پرداخت می‌شود، در کوتاه مدت برای کسب و کارها می‌تواند بسیار ارزشمند باشد، البته بایستی کمپین‌های گوگل ادز بهینه سازی شود تا با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای اجرا شود. با این وجود، نتایج ارگانیک:

در بلند مدت بسیار مقرون به صرفه­‌تر است
زمانی طولانی‌­تر نیاز است تا سایت شما در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرد. مثلا 6 ماه تا 5 سال و بیش از آن.
اولین صفحه گوگل

2- دیده شدن بهتر برند
حضور در اولین صفحه گوگل در دیده شدن خلاصه می­‌شود. هر توضیحاتی که درباره صنعت خاصی در گوگل سرچ کنید، خواهید دید که موتور جستجوی گوگل می‌­تواند جزئیات مشهورترین برندها را در این زمینه لیست کند، این برندها نه تنها شناخته شده، بلکه معتبر هم هستند. بهینه ­سازی موتورهای جستجو (سئو) بر مسئله شناخت و آگاهی از برند تمرکز می‌­کنند.

یک رتبه ­بندی بالاتر از دیدگاه گوگل به معنای اعتبار بیشتری است که گوگل برای آن سایت قائل می‌شود. با توجه به رتبه سایت‌ها در جستجوهای مختلف می‌توانید درباره میزان بازدید هر کدام نظر دهید. معمولا نتایجی که بالاتر هستند، بازدیدکنندگان بیشتری را جذب می‌کنند.

با این حال آنچه درباره دیده شدن برند گفته شد بسته به اینکه سایت شما دقیقا چه جایی در صفحه اول گوگل داشته باشد تفاوت بسیار زیادی دارد. دیده شدن سایت شما در 10 نتیجه اول بسیار عالی است؛ اما این مورد را باید به عنوان مرحله اول در نظر داشت. به این ترتیب، هدف بزرگ­تری در ذهن است چون این اعداد تفاوت زیادی دارند.

3- بهبود اعتبار
در دامنه سئو، برای رتبه­ بندی سایت‌­ها علم و متدی وجود دارد. با این حال، کیفیت نامحسوسی است که با دیده شدن سایت در اولین صفحه گوگل ایجاد می‌­شود و به یک بازی روان­شناسی تبدیل می‌­شود که در شهرت و نتایج بازدید از سایت نقش دارد.

یک جستجوی گوگل را در نظر بگیرید که در آن سعی در یافتن یک “مشاور سئو در شهر تهران” را داریم. گوگل لیستی از نتایج را در اختیارمان قرار می‌دهد که جزو بهترین صفحات وب از دیدگاه گوگل هستند. همچنین در بالا و پایین نتایج جستجوی ارگانیک می توان تبلیغات گوگل را مشاهده کرد که با علامت AD یا آگهی مشخص شده‌اند.

از آنجایی که همه می­دانیم تبلیغات صفحه اول گوگل شرکت­های مشهوری است که همگی خدماتی مشابه برای مشتری­های مورد انتظار ارائه می­دهند، با این حال برای هر کاربر گوگل طبیعی است که توجه خود را به طور کامل فقط روی نتایج برتر در جستجوهای ارگانیک متمرکز کند.

البته بیشتر مردم با تبلیغ در گوگل آشنا نیستند و به این ترتیب فهرست نتایج تبلیغاتی که در بالای نتایج ارگانیک قرار دارند، برای این افراد معتبرتر در نظر گرفته می‌شود.

در سال‌های گذشته گوگل سعی کرده است نتایج تبلیغاتی را به نتایج ارگانیک مشابه‌تر کند، تا نرخ کلیک تبلیغات گوگل بالاتر برود. (که در نتیجه درآمد گوگل بالاتر می‌رود.)

خب با همه این چیزهایی که گفتیم، نهایتا می‌خوهیم بگوییم که بالاتر دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل می‌تواند به افزایش اعتبار برند شما کمک کند.

اولین صفحه گوگل

4- میزان کلیک بالاتر
بیشتر دیده شدن در گوگل ساده است؛ از طریق گوگل می‌توانید میزان کلیک بیشتری دریافت کنید. به احتمال زیاد کاربر بر روی نتایج جستجوی بالای صفحه کلیک می‌کند. بازدیدکنندگانی که از نتایج جستجوی گوگل به سایت شما می‌آیند ارزشمندتر هستند، چرا که با جستجوی نام محصول یا خدماتی که شما ارایه می‌دهید، وارد سایت‌تان شده‌اند.

بازدیدکنندگان احتمالا به دنبال سفارش محصول باشند. افرادی که معمولا از گوگل وارد سایت شما شده‌اند، تقریبا چهار برابر بیشتر از کاربران دیگر در سایت شما می‌مانند.

حرف پایانی
دیده شدن در صفحه اول سرچ گوگل مزایای متعددی به دنبال دارد. با پیاده­ سازی استراتژی هوشمندانه سئو و استفاده هوشمند از تبلیغات گوگل باعث بیشتر دیده شدن برند شما خواهد شد.

با استفاده از سئو هزینه‌­ها تحت کنترل نگه داشته می‌­شود و شما مجبور نیستید برای هر کلیکی که بر روی تبلیغات شما می‌شود، هزینه پرداخت کنید. با کمک تبلیغات گوگل هم شما مجبور نیستید برای رسیدن به اولین صفحه گوگل ماه‌ها و سال‌ها صبر کنید. ترافیکی که از سمت گوگل به سایت شما می آید ارزشمندتر است و باعث می­شود بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در سایت شما بمانند و صفحات بییشتری از سایت شما را بررسی کنند و احتمال خرید مستقیم هم افزایش پیدا می‌کند.

قرار گرفتن در اولین صفحه گوگل باعث افزایش شهرت و اعتبار سایت شما می‌شود. سازمان­ها هزاران دلار خرج می­کنند تا به هدفی در گوگل برسند که به آنها اعتبار دهد. البته تنها بودن در اولین صفحه گوگل باعث شهرت و اعتبار شما نمی‌شود و بایستی سعی کنید رضایت مشتریان خود را به دست آورند و در نهایت از این رضایت بهره ببرید.

برای شروع تبلیغات گوگل آماده هستید؟ همین حالا می‌توانید با کارشناسان جی ادز برای دیده شدن در صفحه اول گوگل تماس بگیرید.

hadi sharifi ۰ ۰

بهترین روش برای افزایش نرخ کلیک در نتایج گوگل

چطور می توانیم نرخ کلیک در نتایج گوگل سایت مان را افزایش دهیم ، در این مقاله سعی داریم بهترین روش ها برای افزایش نرخ کلیک در گوگل را برای شما معرفی میکنیم

در این مقاله یاد اول بررسی می کنیم که ctr یا نرخ کلیک چیست ؟ پس از حل اولیه مساله که کجا می خواهیم حرکت کنیم به سمت راه کار های افزایش ctr خواهیم پرداخت.

 

اگر قصد دارید همگام با الگوریتم ها و آپدیت های جدید گوگل حرکت کرده، سئو سایت خود را تقویت کنید و جایگاه بهتری نسبت به رقبا کسب کنید باید به CTR یا نرخ کلیک کاربران در نتایج گوگل توجه ویژه ای داشته باشید.

در مقالات پیشین به الگوریتم RankBrain و تاثیر آن بر سئو سایت اشاره کردیم که مهمترین ابزار گوگل برای اعمال تاثیر نرخ کلیک بر رتبه بندی نتایج است. در این مقاله تلاش میکنیم ابتدا بدانیم CTR چیست و پس از آن تکنیک های افزایش نرخ کلیک را به شما آموزش میدهیم.

CTR چیست؟
قبل از تعریف دقیق تر باید بدانیم CTR مخفف چیست. این عبارت از ترکیب سه کلمه Click Through Rate تشکیل شده است که نزدیک ترین ترجمه در زبان فارسی برای آن میشود نرخ کلیک.

زمانیکه یک کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو میکند نتایج مختلفی را مشاهده میکند. با مشاهده لیست نتایج تصمیم میگیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک میکنند.

تعداد کلیک کاربران بر روی سایت شما تقسیم بر ت

مقدار CTR برای هر کلمه کلید و هر صفحه متفاوت است. بعنوان مثال ممکن است CTR شما برای عبارت آموزش سئو 10 درصد باشد ولی برای عبارت آموزش سئو حرفه ای 18 درصد باشد و هر دو عبارت به یک صفحه از سایت منتهی شوند.

اطلاعات مربوط به نرخ کلیک را میتوان در ابزار گوگل سرچ کنسول به دست آورد. در بخش Performance اطلاعات دقیقی از آمار نمایش سایت شما در هر کلمه، تعداد کلیک و در نهایت CTR ارائه میشود.

همچنین یک عدد CTR متوسط برای هر صفحه از سایت شما محاسبه میشود که میانگین CTR تمام کلماتی است که با جستجوی آنها صفحه شما در نتایج جستجو نمایش داده میشود.

آموزش ویدئویی: CTR چیست و چه کاربردی دارد؟
نمایشگر ویدیو


00:00

08:57

زمانیکه یک کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو میکند نتایج مختلفی را مشاهده میکند. با مشاهده لیست نتایج تصمیم میگیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک میکنند.

Impression چیست؟
Impression به معنی حضور شما در نتایج جستجو است. هر زمان که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند برای تمام نتایج موجود در صفحه یک Impression ثبت میشود. حتی اگر شما در باکس های ویژه مانند نمایش نقشه یا نمایش تصاویر حضور داشته باشید یک impression برای شما لحاظ میشود.

اگر شما در انتهای صفحه دوم نتایج گوگل باشید ولی کاربر به این صفحه مراجعه نکند برای شما Impression ثبت نمیشود ولی اگر کاربر وارد صفحه دوم شود حتی اگر تا پایین صفحه اسکرول نکند که نتیجه شما را مشاهده کند برای شما impression لحاظ میگردد.

یکی از مهمترین دغدغه های ما در سئو تعیین میزان دقیق جستجوی یک کلمه است. برای این کار ابزارهای مختلفی مانند keyword planner و kwfinder استفاده میشود ولی هیچ کدام قادر به اعلام یک عدد دقیق نیستند. زمانیکه در یک عبارت هدف به صفحه اول گوگل میرسیم با هر جستجوی کاربران در نتایج نمایش داده شده و در نتیجه آمار Impression سایت ما دقیقا برابر با تعداد جستجوی آن کلمه خواهد بود.

به همین دلیل رسیدن به صفحه اول گوگل علاوه بر اینکه در جذب مخاطب بیشتر به ما کمک میکند دسترسی به منابع ارزشمندی مثل تعداد جستجوی کلمات و تنوع عبارات جستجو شده را نیز فراهم میکند.

CTR متوسط براساس رتبه بندی گوگل
به طور متوسط هر رتبه در نتایج گوگل درصد مشخصی از کلیک کاربران را به خود اختصاص میدهد. بیشترین CTR معمولا مربوط به رتبه یک گوگل است که در حال حاضر در دسکتاپ نزدیک به 32 درصد و در موبایل 24 درصد است. دقت کنید که این یک عدد متوسط جهانی است یعنی برای تمام عبارات و سایت ها. در نتیجه ممکن است شما رتبه یک گوگل باشید ولی CTR شما بیش از 80 درصد و یا حتی کمتر از 20 درصد باشد.

نمودار زیر عدد متوسط CTR برای رتبه بندی نتایج گوگل را در نوامبر 2017 و در دو نسخه موبایل و دسکتاپ نمایش میدهد. همانطور که در نمودار مشخص است رتبه ۱ گوگل مجموعا به اندازه رتبه های 2 تا 5 بازدیدکننده جذب میکند و همین امر اهمیت کسب رتبه یک گوگل را نمایش میدهد.

طی دو سال اخیر گوگل ابزارهای مختلفی مانند نقشه گوگل، نمایش اخبار، rich snippets و … را معرفی کرده است که هریک فضایی از صفحه نتایج جستجو را به خود اختصاص میدهند. علاوه براینها باید تبلیغات گوگل را نیز به این لیست اضافه کرد زیرا عملا جایگاه رتبه ۱ و نرخ کلیک را تحت تاثیر قرار میدهد.

آمارها حاکی از آن است که طی تنها دو سال ارزش رتبه ۱ گوگل ۳۷ درصد کاهش داشته است. یعنی اگر دو سال پیش رتبه ۱ بودید تقریبا ۵۰ درصد کاربران را به خود جذب میکردید ولی امروز این عدد به نزدیک ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است. در مقابل البته آمار جستجو در گوگل رشد چشم گیری داشته و تعداد جستجوها نسبت به دو سال پیش بسیار بیشتر شده است.

چطور نرخ کلیک و CTR خود را افزایش دهیم
زمانیکه کاربر  لینک سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده میکند، زمان کوتاهی برای تصمیم گیری در مورد آنکه این سایت متناسب با نیاز او هست صرف کرده و تصمیم میگیرد که روی آن کلیک کند یا نه. برای آنکه در این زمان کوتاه بر روی ذهن مخاطب تاثیر مثبت ایجاد کنید چند فضای مناسب در اختیار دارید که در تصویر زیر نمایش داده شده است.

1- عنوان صفحه در نتایج جستجو
عنوان هر صفحه از سایت شما توسط تگ title که در هدر صفحه قرار دارد تعیین میشود. قبلا مقاله ای برای آموزش سئو عنوان صفحه منتشر کرده ایم که میتواند برای شما جذاب باشد. ولی در این بخش در مورد سئو عنوان صحبت نمیکنیم بلکه قصد داریم شانس کلیک را افزایش دهیم.

به طور متوسط فضای موجود برای عنوان در نتایج جستجو ۷۰ کاراکتر است که به شما اجازه میدهد از عبارات جذابی در آن استفاده کنید. برخی کلمات هستند که در فضای وب رواج یافته و نشان دهنده یک مفهوم مشخص به کاربر هستند. به طور معمول درصد بیشتری از کاربران با دیدن این عبارات در عنوان صفحه روی آن کلیک میکنند. برای مثال میتوان به عبارات زیر اشاره کرد.

امروز، همین حالا، سریع، قدم به قدم، آسان، ساده، ارزان، رایگان، چیست و … استفاده از این عبارات در عنوان صفحه میتواند شانس شما را برای افزایش CTR به شدت افزایش دهد.

عبارات جذاب بسته به نوع کسب و کار شما و هدف مخاطب از جستجو متفاوت است. برای رسیدن به جذاب ترین عبارات پیشنهاد میکنیم ابتدا چه عنوان مختلف را طراحی کرده و در بازه های یک هفته ای از آنها استفاده کنید. بررسی نرخ کلیک کاربران در این بازه ها به شما نشان میدهد که چه کلماتی بیشترین جذابیت را از دید کاربران داشته اند. به تصویر زیر دقت کنید، چه عبارتی بیشتر از همه توجه شما را به خود جلب میکند؟

2- بهینه سازی نمایش توضیحات متا در نتایج جستجو
توضیحات متا دقیقا زیر عنوان نمایش داده میشود و فضایی بزرگتر ولی با فونت کوچکتر در اختیار شما قرار میدهد. به طور متوسط تعداد کاراکترهایی که در بخش توضیحات نمایش داده میشود 168 کاراکتر است ولی با توجه به عبارت جستجو شده و محتوای صفحه ممکن است گوگل متنی کوتاه تر و یا حتی بلندتر را به کاربران نمایش دهد.

هنگام نوشتن توضیحات متا تلاش کنید توصیفی دقیق از محتوای صفحه در اختیار او قرار دهید و با استفاده از جملات جذاب او را به مطالعه متن کامل صفحه ترغیب کنید. بعنوان مثال اگر در توصیف محصول خود بنویسید “به همراه هدیه ویژه” یا “همراه با ویدئوی آموزشی” شانس شما برای انتخاب توسط کاربر بیشتر خواهد شد. پیشنهاد میکنم برای درک بهتر مقاله سئو توضیحات متا را مطالعه کنید. تصویر زیر نمونه ای جذاب از به کارگیری ادبیات مناسب هنگام نگارش توضیحات صفحه است.

3- استفاده از نشانه گذاری استاندارد یا Schema
احتمالاشما هم هنگام جستجو در نتایج گوگل سایت هایی را مشاهده کرده اید که در کنار عنوان و توضیحات اطلاعات تکمیلی نیز به کاربر نمایش میدهند.

معروف ترین نمونه نشانه گذاری استاندارد به سیستم امتیازدهی مربوط میشود که ه صورت ستاره های زرد رنگ در نتایج جستجو نمایش داده میشود. استفاده از این ابزار به شما کمک میکند توجه کاربر را جلب کرده و CTR خود را بهبود دهید. البته نشانه گذاری ها فقط محدود به نمایش ستاره نیست و براساس نوع محتوا میتوان مدل های مختلفی از آن را استفاده نمود. به عنوان مثال تصویر زیر نحوه نمایش سایت آکادمی وبسیما در عبارت “کتاب های سئو” است. به نظر شما این نحوه نمایش چقدر بر نرخ کلیک کاربران و ترغیب آنها برای ورود به صفحه تاثیرگذار است؟

استانداردها و تکنیک های مربوط به نشانه گذاری استاندارد را به صورت کامل و کاربردی در کارگاه آموزش سئو تکنیکال ارائه میکنیم.

آیا افزایش CTR بر سئو تاثیرگذار است؟
بله، افزایش نرخ کلیک شما بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر خواهد داشت. البته در مورد این اثرگذاری نقاط نظرات مختلفی در میان متخصصین سئو وجود دارد ولی همه کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند معتقد هستند که افزایش نرخ CTR یکی از مهمترین وظایف ما برای بهبود سئو سایت است. زمانیکه نرخ کلیک شما در مقایسه با جایگاهی که دارید بالاتر باشد گوگل با استفاده از الگوریتم RankBrain جایگاه شما را بهبود خواهد داد.

بعنوان مثال تصور کنید شما در رتبه 3  گوگل هستید، این رتبه به طور متوسط 9 درصد از کاربران را به خود جذب میکند. ولی لینک شما به دلیل جذابیت عنوان و توضیحات خود نزدیک به 15 درصد از مخاطبین را ترغیب به کلیک میکند. این عدد نزدیک به درصد کلیک رتبه دو گوگل است. اگر رتبه دوم جذابیت لازم را برای کاربران نداشته باشد پس از مدتی گوگل جای این دو لینک را با هم عوض خواهد کرد.

حتی اگر جایگاه شما بهبود نیابد شما میتوانید با همان رتبه بازدیدکننده بیشتری کسب کنید. تصویر کنید که روزانه 1000 نفر عبارت مورد نظر شما را جستجو میکنند و 10 درصد آنها شما را انتخاب میکنند. حالا اکر نرخ کلیک یا CTR شما به 20 درصد افزایش یابد عملا بازدیدکنندگان شما دو برابر خواهد شد.

افزایش تعداد بازدیدکننده و بهبود رتبه در نتایج گوگل، موجب میشود که افزایش CTR سایت یکی از تکنیک های بسیار کاربردی و ارزشمند برای سئو باشد.

افزایش CTR سایت با استفاده از ربات
یکی از اولین روش هایی که به ذهن متخصصین سئو میرسد ایجاد کلیک های غیرواقعی برای سایت است. اگر واقعا نرخ کلیک میتواند بر رتبه بندی گوگل تاثیر گذار باشد میتوانیم ربات هایی طراحی کنیم که با IP های متفاوت عبارت مورد نظر ما را جستجو کرده و بر روی سایت ما کلیک کنند. با این کار CTR ما به شدت بالا میرود.

خوشبختانه (یا شاید متاسفانه) این تکنیک نه تنها تاثیری بر بهبود جایگاه شما نخواهد داشت بلکه ممکن است موجب از دست رفتن جایگاه فعلی و جریمه شما توسط گوگل شود. گوگل الگوریتم های پیچیده و قدرتمندی برای تشخیص ربات از کاربر دارد که به او اجازه میدهد به راحتی این رفتار را شناسایی کند. اطلاعاتی مانند محل جغرافیایی، سوابق اکانت گوگل، جستجو های پیشین و … که برای یک ربات قابل تعریف نیستند.

علاوه براین همواره در مقالات آموزش سئو تاکید کرده ایم که تکینک های فریبنده یا همان سئو کلاه سیاه در کوتاه مدت ممکن است تاثیر مثبتی بر روند کاری شما داشته باشند ولی در درازمدت آسیب های جدی به سئو سایت شما وارد میکنند.

ممکن است تصور کنید که با استفاده از نیروی انسانی واقعی و با اکانت های گوگل میتوان این رفتار را شبیه سازی کرد. بله در صورتیکه کاربران واقعی این رفتار را انجام دهند میتواند بر رتبه شما تاثیرگذار باشد ولی این تعداد کاربر را از کجا به دست می آورید؟

برخی کلمات ارزشمند ممکن است در روز هزاران بار جستجو شوند و جمع آوری این تعداد نیروی انسانی برای اثرگذاری بر نتایج منطقی بنظر نمیرسد. بهتر است این زمان و انرژی را صرف تولید محتوا و بهینه سازی سایت خود کنید.

اگر تجربه ای از بهبود جایگاه خود با افزایش نرخ CTR یا حتی از دست رفتن جایگاه به دلیل نرخ کلیک پایین دارید با ما در میان بگذارید. مشاورین وبسیما پاسخ گوی سوالات شما خواهند بود.

سوالات متداول
عبارت CTR مخفف چیست؟

مفهوم CTR مخفف سه کلمه Click Through Rate است که به معنی درصد کلیک بر روی صفحه شما به نسبت تعداد نمایش در نتایج جستجو است. بهترین جایگزین برای این عبارت در زبان فارسی نرخ کلیک کاربران است.

چه فاکتورهایی بر افزایش CTR تاثیرگذار هستند؟

زمانیکه در صفحه نتایج جستجو و در دیدرس کاربران قرار میگیریم فرصت کوتاه برای جلب توجه و ترغیب آنها به کلیک خواهیم داشت. نحوه نمایش ما در این زمان به عنوان و توضیحات صفحه و البته استفاده از Rich Snippets بوسیله نشانه گذاری استاندارد وابسته خواهد بود.

افزایش CTR بر رتبه بندی ما در نتایج تاثیرگذار است؟

هم بله هم نه! افزایش نرخ CTR مستقیما بر آمار بازدید سایت ما تاثیرگذار خواهد بود و موجب میشود سهم بیشتری از کاربران را به سایت خود جذب کنیم.

بالا رفتن این عدد به گوگل نشان میدهد که صفحه ما برای کاربران جذاب بوده و هدف اصلی گوگل نیز جلب رضایت کاربران است. در نتیجه به مرور ارزش و اعتبار ما برای الگوریتم های گوگل مشخص شده و شانس بیشتری برای کسب جایگاه خواهیم داشت.

استفاه از ربات برای بالابردن نرخ کلیک موثر است؟

به طور حتم نه. الگوریتم های گوگل رفتار کاربران را براساس اطلاعاتی که از آنها جمع آوری میکنند تحلیل خواهند کرد. ربات ها اطلاعات مهمی مانند IP، منطقه جغرافیایی، سن، جنسیت و سابقه جستجو در اینترنت را ندارند در نتیجه تشخیص آنها برای گوگل کار دشواری نیست.

دقت کنید که اگر این تکنیک تاثیرگذار بود هرگز سازندگان ربات ها با قیمت هایی بسیار پایین خدمات خود را عرضه نمیکردند!

منبع

hadi sharifi ۰ ۰
طراحی سایت ، بهینه سازی سایت و طراحی وب سایت
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان